Η εκμάθηση μιας δεύτερης γλώσσας μπορεί να ενισχύσει την ποιότητα ζωής και την ψυχική ευημερία των ατόμων με σκλήρυνση κατά πλάκας (ΣΚΠ) με την προσπάθεια να διευρυνθούν περιοχές του εγκεφάλου που εμπλέκονται στη γλώσσα και που έχουν καταστραφεί.

Αυτά τα ευρήματα αναφέρθηκαν στη μελέτη "Η δεύτερη εκμάθηση γλωσσών προκαλεί αύξηση του όγκου της φαιάς ουσίας σε άτομα με σκλήρυνση κατά πλάκας", που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό PLOS ONE .

Η ΣΚΠ είναι μια αυτοάνοση ασθένεια που  χαρακτηρίζεται από την προοδευτική απώλεια του όγκου της φαιάς ουσίας σε διαφορετικές περιοχές του εγκεφάλου. Η απώλειά της συνδέεται με τις γνωστικές δυσκολίες και την χειρότερη ποιότητα ζωής που σχετίζεται με την υγεία (HRQoL). (Η γκρίζα ύλη που υποδηλώνει περιοχές του κεντρικού νευρικού συστήματος - αποτελούμενες από τον εγκέφαλο, το νωτιαίο μυελό και από νευρωνικά κύτταρα).

Μερικές μελέτες σε υγιείς ενήλικες έχουν διαπιστώσει ότι βραχυπρόθεσμα μαθήματα εκμάθησης γλωσσών οδήγησαν σε αύξηση του όγκου της γκρίζας ύλης σε ορισμένες περιοχές του εγκεφάλου, συμπεριλαμβανομένων των περιοχών που εμπλέκονται στη γλώσσα και τη γνωστική επεξεργασία.

Οι ερευνητές του  Ιατρικού Πανεπιστημίου του Ίνσμπρουκ , στην Αυστρία, έθεσαν ως στόχο να διερευνήσουν εάν ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης αγγλικής γλώσσας οκτώ εβδομάδων θα μπορούσε να οδηγήσει σε αλλαγές στον όγκο της φαιάς ουσίας σε άτομα με ΣΚΠ παρόμοια με εκείνα που αναφέρθηκαν σε υγιή άτομα.

Η μελέτη τους περιελάμβανε 11 άτομα με υποτροπιάζουσα σκλήρυνση κατά πλάκας ( RRMS ) και 12 υγιή άτομα. Κατά τη διάρκεια του προγράμματος κατάρτισης αγγλικής γλώσσας οκτώ εβδομάδων, οι συμμετέχοντες παρακολούθησαν μαθήματα (τρεις ώρες την εβδομάδα), ενώ ολοκλήρωσαν επιπλέον δραστηριότητες έξω από την τάξη. Η αγγλική ήταν μια δεύτερη γλώσσα για όλους τους συμμετέχοντες.

«Παρά τη σημαντική μείωση του όγκου της γκρίζας ύλης στο αρχικό στάδιο της μελέτης, τα άτομα με ΣΚΠ ήταν τόσο επιτυχημένα στην εκμάθηση δεύτερης γλώσσας όσον αφορά την κατανόηση της ακρόασης, την ευχέρεια της ομιλίας και το λεξιλόγιο, όπως και από τους υγιείς ομόλογου τους , σημειώνει η μελέτη.»

Για να αναλύσουν πιθανές μεταβολές του εγκεφάλου που προκάλεσε το πρόγραμμα γλωσσικής κατάρτισης, οι ερευνητές έκαναν σαρώσεις μαγνητικής τομογραφίας (MRI) των συμμετεχόντων πριν και μετά την περίοδο εκπαίδευσης.

Οι ασθενείς με σκλήρυνση κατά πλάκας κλήθηκαν επίσης να συμπληρώσουν μια Σύντομη Έρευνα Υγείας 36 στοιχείων για να αξιολογήσουν τις αλλαγές στο HRQoL τους πριν και μετά τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα.

Οι αρχικές ανιχνεύσεις μαγνητικής τομογραφίας, εκείνες που ελήφθησαν πριν από το γλωσσικό πρόγραμμα, έδειξαν μια σημαντική απώλεια του όγκου της γκρίζας ύλης σε αρκετές περιοχές των εγκεφάλων των ασθενών σε σύγκριση με εκείνες των υγιών ατόμων. Ωστόσο, μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος, αυτές οι ανιχνεύσεις αποκάλυψαν την αύξηση του όγκου της φαιάς ουσίας στις περιοχές που ευθύνονται για την βραχυπρόθεσμη μνήμη (ιππόκαμπος), την μάθηση και την αναγνώριση του περιβάλλοντος.

Το σημαντικό στο πρόγραμμα κατάρτισης φάνηκε να οδηγεί σε σημαντικές βελτιώσεις στο αναφερόμενο HRQoL.
Αυξήσεις στον όγκο της γκρίζας ύλης παρατηρήθηκαν επίσης σε μια περιοχή του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνη για τη γνωστική λειτουργία, την αυτογνωσία και τον έλεγχο των συναισθημάτων σε υγιή άτομα.

Επιπλέον, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το πρόγραμμα γλωσσικής κατάρτισης οδήγησε σε σημαντικές βελτιώσεις στην κατανόηση της ακρόασης, στην ευχέρεια της ομιλίας και στη γνώση του λεξιλογίου σε όλους τους συμμετέχοντες στη μελέτη.

«Συμπερασματικά, η παρούσα μελέτη παρέχει στοιχεία σε ασθενείς με ΣΚΠ με βάση την ηλικία και το φύλο μετά από σύντομη εκπαίδευση σε διαφορετική γλώσσα που σχετίζονται με περιοχές του εγκεφάλου», έγραψαν οι ερευνητές.

Αυτά τα ευρήματα δείχνουν επίσης την παρουσία νευροπλαστικότητας - την ικανότητα του εγκεφάλου να προσαρμόζεται ή να επανασυνδέεται μετά από βλάβες για τη διατήρηση της λειτουργίας - στους εγκεφάλους των ατόμων με ΣΚΠ, ανέφεραν.

«Σε πρώιμο στάδιο της νόσου, η εκμάθηση διαφορετικής γλώσσας είναι εφικτή και συνοδεύεται από βελτίωση της κατάστασης ψυχικής υγείας των ασθενών με ΣΚΠ. Αυτά τα ενθαρρυντικά αποτελέσματα προτρέπουν την περαιτέρω διερεύνηση της αποτελεσματικότητας της μάθησης διαφορετικής γλώσσας σχετικά με τη βελτίωση των διακριτών γνωστικών διαταραχών σε ασθενείς με ΣΚΠ», κατέληξε η ομάδα.


Πηγή: multiplesclerosisnewstoday.com